Daisypath Friendship tickers
Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, February 8, 2011

Good news .... Bad news...

Pada 6hb sedang mengira2 tarikh period yg dah hampir seminggu tak kelihatan mengundang keinginan utk aku pergi check up . Aku tak rasa aku pregnant cuma takut kes2seperti tersumbat ke hape sbb last month pun agak2 keluar atau tidak jerk . Tapi bila aku cfm dekat Poliklinik Damai pada mlm 6 Feb aku disahkan +ve . Rasa terkejut ada seakan tak percaya dan dikira2 dah masuk 2 bulan . Betul ke? Sbb aku takde alami apa2 sintom mcm org pregnant pun..ataupun mungkin masih terlalu awal . Tp doc ckp utk sahkan boleh scan utk ukur umur janin dgn tepat, so aku dikehendaki dtg semula esok pagi utk buat scan.

Balik rumah , rasa gembira pun ada rasa risau pun ada..sbb takut ape berlaku memandangkan aku takde buat persiapan apa2 pun... takde mkn ubat ape2..pil hormon dan sbgainya kecuali masa berubat di klinik homopati tu. Itupun kalau nak dikirakan waktu aku pergi di klinik tersebut aku dah pun pregnant..cuma aku tak sedar sbb aku sangka.. yg aku alami saluran tersumbat ke..gangguan hormon ke yg menyebabkan period aku mcm ada atau tidak jerk.

Dalam keadaan yg risau / teruja dan mcm2 lagi sampai tidur mlm pun tak lena menunggu esok pagi ... Esok pagi aku pun berulang semula ke klinik tersebut utk proses ultrasound.. kerisauan yg aku rasa menjadi kenyataan bila doc tak nampak pun byg2 bayi dlm kantung tersebut dan suruh aku merujuk ke hospital lain..so, aku memilih utk cek di hukm.

Sampai di HUKM pukul 10 pagi.. ketika tu dah beratur org..ramai betul.. barulah aku tau mcm ni rupanya keadaannya di sepital. Pukul 2 petang barulah aku dpt jumpa doc utk buat ultrasound sekali lagi. Scan kali ni ok sket...nampak jugalah bentuk bayi tersebut tp nak cek juga heart beat utk cek keadaan bayi tersebut melalui vaginal ultrasound. Hurm kali ni agak kecewa semula..bila tiada response langsung pd bayi..tiada degupan jantung .. so tunggu keputusan doktor plak.

Last sekali aku masuk jumpa dok, diberi penerangan yg saiz janin aku cuma berusia 7 weeks, padahal ikut kiraan aku dah masuk 9 weeks. Secara teori mmg harapan tipis..tp utk senangkan hati bg jugaklah tempoh lagi 2 minggu utk dtg scan semula...Dlm waktu ni aku diberi ubat duphaston utk menguatkan rahim . Bila aku search kat internet, mmg ramai jugak yg alami keadaan mcm aku.. even wife budak opis aku pun mcm tu jugak dan akhirnya gugur .

Aku sedar mungkin kesilapan aku jugak..sbb aku tak sedar langsug yg aku sebenarnya dah pregnant bulan lepas..dan gatal2 pegi amik ubat di homopati dan mkn benda2 tajam utk pulihkan period aku. Mungkin itu menyebabkan gangguan pd pertumbuhan janin aku.. Termasuk bende2 lain..stress, hal rumah tangga , mungkin aku ade buat kerja berat2 bab pemakanan yg tak dijaga ...mcm2 lah. Yelah... mana aku syak ape2 bukan ade pengalaman pregnant pun... sbb dulu mkn ubat mcm2 pun susah nak lekat..bila tak mkn ubat ape2 boleh lekat plak .

Apa2 pun aku berserah jerk.. kalo tak menjadi mmg bukan rezeki aku. Tapi apa2 pun aku bersyukur sbb menunjukkan aku bukanlah 'mandul'' .. so changes utk cuba lagi tu masih ada..dan kali ni aku akan lebih berhati2 .. yelah pengalaman mengajar kita..

No comments:

Post a Comment

..:: Tinggalkan Jejak Anda ::..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...