Daisypath Friendship tickers
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, May 16, 2012

Stok EBM


EBM = Expressed Breast Milk

Cerita pasal EBM ni..mmg dr awal susu aku tak berapa meriah mcm org lain . Masa dlm pantang pun aku dah start campur antara susu badan dan susu formula . Tapi bila aku dah naik kerja, dan tgk member lain yg pump susu diorg baru aku sedar cara pumping aku salah...sbb tu susu yg aku pump tak seberapa. Padahal masa pantang tu..cik B aku agak mengeras jugaklah..dan kadang2 terasa air susu yg kluar tp bila pump susu x byk. Tapi dah terlambat...bila dah naik kerja  cik B aku dah x mengeras mcm dulu .. even pump cara btol pun mmg tak meriah pun. Macam2 cara dah aku cuba utk membykkan susu aku semula tapi result sama jerk. Daripada yg murah hingga yg mahal, dah byk berhabis duit dah.....huhuu

Benda2 yg aku dah try :-

1- Halba
2- Longan + kurma
3- Shaklee (ni yg terakhir ...kalo tak berjaya kira mmg takde lar tu)

Nak mkn sayur lobak putih payah plak nk dapat kat KL nih..dulu masa pantang kat kpg oklah jugak..


Sbb org kata waktu bulan posa atau time period selalunye hasil susu pun merundum . Walaupun skang ni pun aku dah campur susu dgn FM tp aku tetap nk buat stok simpanan ...sungguhpun x dpt nk BF sepenuhnye..tp atleast aku cuba utk bg BF . Tak dpt full 2 tahun..6 bulan pun jdlah. Aku harap susu badan aku takkan berhenti terus. 

Skang ni aku pump kat opis 3 kali sehari kdg2 dpt 2 kali jer.. itupun pagi je dpt 5oz ..tghari dan seterusnye mesti semakin berkurangan. Tp aku x kesah..asalkan ada juga susu utk bekalan baby Harith. Sikit pun sikitlah ...aku tetap pump jugak. Asalkan ada drpd takde..

Ini stok EBM ku..simpanan utk waktu2 terdesak nanti.. tak delah byk mcm org lain... tp nk buat camne..ini jelah yg mampu...



Ada 8 pack x 12 oz ...so -+ dptlah lebeh 80oz or more. . :)

Skang di rumah pun aku terpaksa bg baby Harith susu guna botol ..sbb dia dah tanak direct feeding. Aku rasa sebabnye flow susu aku tu lambat..so dia x puas . Dia cuma nak isap bila time dia dah ngantuk utk layan2 tido jerkk... Kalo dia lapor..aku bg dia direct feeding mmg ngamuk2 la dia..hahahah


2 comments:

  1. comelnyee baby harith!!semanagat!!baby harith minum susu formula apa?

    ReplyDelete

..:: Tinggalkan Jejak Anda ::..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...