Daisypath Friendship tickers
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, May 9, 2012

Berpantang di kampung

Waktu berpantang di kampung mmg marveles .. Mak jaga dgn baik...sampaikan nk buat keje sket pun tak bagi.. nak basuh pinggan takleh..nk basuh bj sendiri takleh . Tp aku still takleh nak buat ape2..just jaga baby jelah . Waktu balik kpg breast aku dah membengkak dah sbb susu x kuar . Masa kat KL aku dah suh adik aku tlg belikan susu formula ..sian baby asik melalak je kelaparan. Hari ke-5 mak bidan dtg ..ngurut badan sket2 je..sbb nak urut perut takleh sbb CZER ..dan urut breast skali . Lepas urut br rase ok sket... tp susu aku still tak byk kuar ..hingga cukup 3 hari ngurut  .bengkak pun dah susut sket .susu tu ade tp takdelah memancut2.. Tp bila BF still same.. baby mcm x cukup susu .. aku dah try pump guna AVENT Manual result takdelah memberansangkan... cuma cukuplah aku simpan stok harian . Mudah sket bila susu dah pump..so kalo baby lapar..just panaskan susu dah suap.. lepas kenyang dia tido so takdelah makan masa lama ..mama pun boleh berehat.

Laki aku dpt cuti pun lama jugak ..hampir 3 minggu ..dlm masa yg same sian jugak kat mak aku sbb kena jaga cucu baru...kena jaga aku yg berpantang nih ...pastu dia pun sebuk dgn kerja dia..buat kueh..masak ... So utk tanak menambahkan beban lagi aku kerah mintak laki aku tolong cuci baju aku dan baju dia ..sbb kat kpg mak aku tak guna washing machine. Bukan mak aku tak mampu nk beli w/mechine tp dia mmg tak suka .. Dia lebeh suka basuh pakai tgn jerk. Nasib bik dia nak jugak tolong basuh ..tp underware aku aku cuci sendiri jerk.. Cuma kekdang2 terlepas jugak mak aku yg basuh .

Bila time dok kpg nih 1 jer yg aku tak berkenan..iaitu pakcik aku merangkap ayah tiri aku .. Bila dia balik rumah je aku rimas...rimas bukan sbb ape.. tak suka dgr suara yg yg kuat tu membebel2 yg tah hape2. Aku byk menghabiskan dok dlm bilik kalo dia balik rumah..sesekali jer aku kuar. nak tgk tv pun tak best .. dia asik tukar channel dia jerk..

Cabaran jaga baby waktu berpantang ni...hmmm takdelah sgt sbb baby byk tido..cuma dia akan bgn ikut time dia jelah 3 jam skali.. so kena stanby le utk susukan dia. Tgh mlm kena stanby 2 kali mesti dia bgn nak susu .. yg aku plak kompom x cukup tidoler.. Baby lepas susu/kenyang tido jer... mama nye pulak.. jenis kalo dah bgn susah nk tido balik.. Tu yg jadinye lepas abis pantang bdn pun susut giler.. muka / mata pun cengkung sbb kurang tidur . Kita plak siang mmg x tido sbb x biasa tido siang.


2 comments:

  1. same la ngan mak sy...
    biasa dia basuh baju tiap2 hari..
    basuh tangan wlupun dah ckp, kumpul dulu utk masuk mesin basuh..
    tp dia tanak..dia ckp x biasa kumpul2..

    kita nih lain laa, seminggu sekali basuh baju..tang melipat, yahampoonnn..>!!! :p

    ReplyDelete
  2. Tularr... org2 tua ni mmg rajin .. basuh langsir/selimut,cadar selamba jer pakai tgn. Kalau kita takdelarr..kalo boleh spender tu pun masuk mesin basuh gak..

    ReplyDelete

..:: Tinggalkan Jejak Anda ::..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...